Davy, volgens mij kan je inderdaad een mis krijgen als je nog gelijk kan komen, volgens mij kan je er enkel geen krijgen als je voor of na het shot één of meerdere snookers nodig hebt, en in dit geval heb je nog geen snooker nodig, want je kan nog winnen met een respotted black, dus ik denk dan ook dat Herman het bij het rechte eind had, hij is dan ook nen arbitter zegt ge, dus hij zal het wel weten zekers.
Het blijft toch een beetje een probleem regel vind ik, meer kunt ge daar niet over zeggen.
Er is tamelijk veel ruimte voor interpretatie, wat in elke match voor andere situaties zal zorgen.
Ik lees hier net het volgende wat het volgens mij vrij goed samenvat:
"the applied interpretation of the rule has proved controversial, as players sometimes narrowly miss a shot many times. Sometimes this is due to bad luck, or the difficulty of a snooker - meaning that a good snooker can pay more dividends than a great pot."
Spot on als ge 't mij vraagt, volgens mij kunt ge het niet beter samenvatten.
Frames kunnen gewonnen worden op deze manier, zonder dat ge ook maar een bal deftig hebt moeten spelen, maar ja, de regel bestaat, dus het is toegestaan hé.
Vooral het gedeelte "the applied interpretation" is hier van groot belang, de eene ploeg zal er veel van profiteren, de andere al wat minder (jullie zeker niet denk ik, gezien jullie de regel niet al te strikt toepassen).
Ik pas hem toe als volgt: als ge in mijn ogen, naargelang het algemeen niveau van de afdeling waarin we spelen, een goeie poging hebt gedaan (daarbij hou ik dan rekening met wat in mijn ogen het niveau van een speler uit 2e afdeling zou moeten zijn).
Er wordt soms wat te veel MISbruik van gemaakt als ge mijn persoonlijke mening wilt weten, maar zolang andere ploegen dat blijven doen, kunt ge bijna niet anders dan het ook doen, of ge schiet in uw eigen voet.
Omgekeerd gebeurt het ook, dus ge hebt in feite weinig keus, als ge het wat eerlijk wilt houden.
Sommigen profiteren er echt van en doen bijna niet liever dan snookers leggen (sommigen noemen dat zelfs hun specialiteit, en maken er hun geheime wapen van), ik heb het deze week ook nog in 3e gezien, simpele pot weigeren om een snooker te leggen, en ook zelf meegemaakt deze week, maar ik onthou meestal zo'n zaken wel, en als ge dat bij mij doet hebt ge het volgende keer 9 van de 10 zelf aan uw been, I can promise you (heb het al meermaals gelapt), da's geen leuke manier van spelen, maar vooral voor uw tegenstander is het nog minder leuk, en ja als ge voornamelijk voor resultaat speelt en minder voor't plezier, dan begint ge u tot zo'n zaken te wenden.
En eens ge gewoon zijt van zo te spelen, draait ge niet op 1-2-3 die knop om denk ik, want dan haalt ge heel uw spelstijl overhoop.
Dit is dan ook puur resultaatsnooker als ge 't mij vraagt, ik vind dat ge daar niet in moogt overdrijven want op de duur wordt het wat men antisnooker of negatieve snooker noemt, het moet nog een beetje plezant blijven, we spelen maar in 2de en 't is maar een hobby hé, 't is niet dat er centen mee gemoeid zijn of zo, maar voor den Trianon zijn de stakes misschien wat hoger, ik vermoed dat die mannen al met hun gedachten terug in 1ste zitten

, om daar nog eens een poging te wagen.
Langs de eene kant is het misschien ook een beetje een vorm van respect, dat de tegenstander zo het geweld van uw potting vreest waardoor hij zijn toevlucht neemt tot snookers

(in ons geval ten onrechte hé, maar dat maak'k mezelf toch graag wijs

)
Het is daar heavy stuff bovenaan tegenwoordig, Spetser en Trianon zijn 2 ploegen die erg goed op resultaat kunnen spelen (taktisch erg sterke ploegen wanneer ze dat willen), en daar dan nog tussen het superaanvallande en onberekenbare De Leug 7.
Ik ben al blij dat wij daar niet meer tussen zitten, tussen die kleppers, gezien ons huidige niveau mogen wij al blij zijn dat we in 2e nog onze framekes pakken, met dit niveau zouden we in feite 5e laatst moeten staan of zo, en kunnen we ons beter niet in die debatten mengen, liever zij in 1ste dan wij, 'k ben nog geene masochist.
't Is zoals ge zegt, 't is den arbitter die beslist of hij ne mis geeft of niet, vroeger waren wij daar ook veel lakser in, maar door dat jaartje in 1ste ben ik zelf ook ietsje strenger geworden, en ge moogt niet vergeten dat Trianon er ook een jaartje 1ste heeft opzitten vorig jaar, en daar is waarschijnlijk ook wat van blijven hangen, ik denk dat het daar onbewust ook wel eens mee te maken kan hebben, daar gaven ze voor quasi alles ne mis (dan leert ge wel snookers oplossen

).
Dedju, nu doet ge mij eraan denken, gisteren kwam de Paul Michiels een hele uitleg doen in De Leug over de arbitrage, rats vergeten!

Ik had enkele vragen die ik hem wou stellen en had graag zijn uitleg gehoord over bepaalde zaken, die kerel weet waarover em spreekt.