codex der Oostvlaemsch snookerspel

Interclub, rankings, tornooien, algemene informatie | Provincie Oost-Vlaanderen
munk
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 101
Club: EVERGREEN

codex der Oostvlaemsch snookerspel

Post by munk »

codex der Oostvlaemsche snookerspel

1. ge verliest nooit van den ander, ge verliest altijd van u zelf
2. als ge niet kunt accepteren dat den tegenspeler soms ne lucky bal maakt, stop dan uw stoofhout terug in zijn baksken
3. er zijn 15 rode ballen in het spel, ge verliest dus nooit omdat uw tegenspeler geluk heeft op de laatste zwarten
4. kansen krijg je niet, kansen moet je creeëren
5. als uw tegenstander u uit uw concentratie probeert te halen, dan zegt dat veel over hem ( heel veel), maar ook veel over uzelf dat ge u laat vangen
6. als ge uw tegenstander zijn concentratie probeert te verbreken, vraagt uw zelf dan af of ge wilt winnen omdat je de ander slecht deed spelen of omdat ge zelf beter waart!
7. snooker speel je in kostuum omdat nen gentleman sport is, wees dan nen gentleman!

wie wil aanvullen doe gerust, wie zijn handtekening eronder wil zetten, doe gerust! dit is een codex om het spelleke voor uzelf dragelijker te maken... en de sfeer onder snookerspelers te verbeteren.

grtz,

matty
Belgium Ranking: 43
Highest Break: 69
Club: zuma snooker peer

Re: codex der Oostvlaemsch snookerspel

Post by matty »

8.hebt ge commentaar en uit ge die op het forum be a man en zet uwen echte naam erbij :mrgreen:
9.begint nie te zeveren over de tafels=>is voor iedereen hetzelfde
10.dan nog een persoonlijke ergernis:loop niet al rond de tafel om de bal te herspotten als de speler nog aan cueen is op die bal :twisted: dat valt mij dus altijd op hè,ge ziet iemand in uw ooghoek rond de tafel bewegen en lap tis gebakken bij mij ;)
ps dit mag voor mijn part gerust de vlaamsche codex der snookerspel genoemd worden hoor ;)
grtz timo

Kristof
Highest Break: 0
Club: St-Martinus

Post by Kristof »

:clap:

11) Als je snooker ligt en je doet een (mislukte) poging om er uit te geraken, en je vindt niet dat 't een miss is, zeg dan zelf duidelijk: Fout.
12) Als je snooker ligt en je doet een (mislukte) poging om er uit te geraken, en je vindt dat 't een miss is, zeg dan zelf duidelijk: Fout en Miss.

Der zijn er namelijk veel die zwijgen en aan de tegenstander laten om te beslissen of 't miss is of niet. De tegenstander moet dan schoorvoetend proberen te vragen of 't alstublieft geen miss is. Waarop de stoter dan afhankelijk van de (niet-)assertiviteit van de tegenstander alsnog geen miss probeert te geven...

12bis) Als je dan als tegenstander een miss krijgt maar je vond het eigenlijk wel een goede poging, wees dan sportief en leg de ballen niet terug. 12bis dient om het gebruik van regel 12 niet te ontmoedigen :-)

13) Als je snooker ligt en je doet een (mislukte) poging om er uit te geraken en je zegt niets (=overtreding van regels 11 of 12), dan is 't natuurlijk fout 4 :lol: and a miss :mrgreen:

GeertV
Highest Break: -1

Post by GeertV »

Jongens, als iedereen zich aan deze elementaire etiquette zou houden, zouden er veel meer mensen plezier hebben in snooker.
Ikzelf speel al bijna 20 jaar snooker en ik ben van mening dat de mentaliteit (in 't algemeen) jaar na jaar achteruit gaat.

Aan enkele punten erger ik me te pletter en stel me de vraag tegen welke "prof" ik het genoegen heb te spelen :
- sommigen liggen de zuchten en te zagen als je een fluke maakt, maar als ze er zelf 3 in een frame maken, dan is dat de normaalste zaak van de wereld!
- als je bal on niet raakt vanuit een gesnookerde postitie, dan ben jezelf je genoeg bewust of het er één is die je kan oplossen of niet. In dat geval moet je zelf de eerlijkheid hebben om aan te geven of het een miss is of niet. Dit is altijd een probleem als je op 3 tafels speelt; indien je op 2 tafels speelt en er is een referee dan is dat probleem opgelost (indien deze ref z'n taak ter harte neemt)
- veel spelers DENKEN dat ze snookerprof in spe zijn, maar gedragen zich er helaas niet naar ...

Deze dingen hebben er trouwens DEELS voor gezorgd dat ik m'n motivatie verlies om blijven te trainen en te spelen en daarom hang ik mijne keu aan den haak op 't einde van 't seizoen.

Misschien iets waar het gewestelijk bestuur eens kan over nadenken om aan die zaken te gaan werken.

munk

Post by munk »

Hoe zet je dit topic weer op de agenda?

FrenzY
Highest Break: 123
Club: Pallieter Ertvelde

Post by FrenzY »

munk wrote:Hoe zet je dit topic weer op de agenda?
Zo dus ;-)

munk

Post by munk »

gisteren tegen ter walle gespeeld... tegenstander raakt drie ballen met zijn keu en loopt gewoon weg zonder iets te zeggen... wanneer je hem zegt:" je hebt een fout gemaakt", krijg je als antwoord; ""dan moet je der vier punten bijzetten é, k dacht al da'k iets gehoord had""....... pfffffffffff soms zou nen mens zijn keu tegen de muur willen hangen!
I need some good snookervibes!

grotenbees
Belgium Ranking: 8974
Highest Break: 74
Club: prismas

Post by grotenbees »

munk wrote:gisteren tegen ter walle gespeeld... tegenstander raakt drie ballen met zijn keu en loopt gewoon weg zonder iets te zeggen... wanneer je hem zegt:" je hebt een fout gemaakt", krijg je als antwoord; ""dan moet je der vier punten bijzetten é, k dacht al da'k iets gehoord had""....... pfffffffffff soms zou nen mens zijn keu tegen de muur willen hangen!
I need some good snookervibes!
een beetje medelijden met diene jongen hé Munkske, zijn ploegske staat allerlaatst ;)

safe
Highest Break: 67

Post by safe »

ik geef je volkomen gelijk , Munk.
De meeste beseffen zelfs niet dat ze zo ( BEU ) bezig zijn aan de tafel.
KARAKTER !!!!!

bmi
Highest Break: 93
Club: Pallieter Ertvelde

Post by bmi »

Onder het motto van "Als het goed is mag het ook nekeer gezegd worden"...

Gisteren heb ik gespeeld in de Davy's Cup waar ik oog in oog stond met Luc Blancke.
Voor mij was het zo een avond waarop zo goed als alles meeging: het juiste tikje krijgen, geen gemakkelijke kansen achterlaten wanneer ik een bal miste en vooral een paar MEGA flukes op cruciale momenten.
Bijvoorbeeld: Ik ga voor framebal blauw vanop spot (redelijk fijn) die ik iets te dun aansnijd naar de midden pocket, wit gaat via de korte band richting diezelfde midden pocket en duwt daar blauw binnen...
En voor mijn tegenstander precies het tegenovergesteld: in-offs, kleurtje aantikken dat dan binnenrolt, ... Alé, we weten allemaal hoe het soms kan tegengaan.

En Luc bleef overal kalm bij, bleef voor zijn kansen gaan, bleef sportief, was niet aan het zagen, ...
Kortom: zo moesten er meer zijn!!!

En daarom: Luc, een welgemeende merci voor de sportiviteit!

By the way: uitslag was 6-1 in mijn voordeel :D